Over ons

De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor alle mensen met een oogaandoening in Nederland. We maken mensen met een oogaandoening zichtbaar. Dat doen wij om ervoor te zorgen dat ze de beste oogzorg krijgen en helemaal mee kunnen doen in de samenleving.

De Oogvereniging maakt zichtbaar!

Twee vrouwen, een man en een geleidehond

Wat we doen

Vrouw aan het bellen

Informatie

We geven advies en voorlichting. Dit doen we via de Ooglijn, onze magazines, nieuwsbrieven en website. We houden webinars, allerlei landelijke en lokale bijeenkomsten en hebben verschillende oogcafés. Onze vrijwilligers verzorgen ook voorlichtingsbijeenkomsten en gastlessen over het leven met een oogaandoening en we hebben een ervaringsdeskundigenpool. We voeren campagnes over onderwerpen die mensen met een oogziekte raken.

Lees verder over onze informatiemogelijkheden
Man loopt op busstation

Belangenbehartiging

We komen op voor de belangen van mensen met een oogaandoening of een visuele beperking. We zorgen ervoor dat je stem wordt gehoord. Het gaat dan over goede oogzorg, werk, verkeer en vervoer en vele andere thema’s. Kijk hier voor onze standpunten.

Lokaal zijn veel van onze vrijwilligers actief als belangenbehartiger. Zij vragen aandacht voor toegankelijkheid of verkeersveiligheid tijdens de internationale dag van de witte stok. Of zij spelen een actieve rol als ervaringsdeskundige bij de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van de lokale inclusie agenda. Klik hier als jij ook actief wil worden als lokale belangenbehartiger.

Lees onze standpunten
Drie vrouwen aan tafel lachen en in gesprek

Ledencontact

Via onze ledengroepen kom je in contact met mensen met dezelfde oogziekte als jij, uit dezelfde provincie of rond hetzelfde thema. Bij elkaar vind je steun, informatie en tips. Daarnaast zijn er meer dan 75 oogcafés in heel Nederland. Een leuke en makkelijke manier om mensen met een oogziekte te ontmoeten dichtbij huis. Kijk hier voor onze ledengroepen.

Kijk hier welke ledengroepen er zijn

Samenwerkingsverbanden

Kennis Over Zien

Kennis Over Zien is het samenwerkingsverband van de expertiseorganisaties BartiméusKoninklijke Visio en de Robert Coppes Stichting en de belangenverenigingen Oogvereniging en MaculaVereniging. We ontwikkelen en delen samen kennis over visuele beperkingen. Deze kennis delen we op het kennisplatform kennisoverzien.nl; zo zorgen we ervoor dat het leven van slechtziende en blinde mensen makkelijker wordt.

European Blind Union (EBU)

De Oogvereniging is lid van de European Blind Union, de Europese belangenorganisatie van mensen die blind of slechtziend zijn. Steeds meer wetgeving komt uit Europa. Het is belangrijk dat die inclusief is voor mensen met een oogaandoening. Via de EBU is de Oogvereniging al vanaf het begin van de ontwikkeling van wetgeving betrokken. Lees hier meer over de EBU.

Help mee!

Er zijn verschillende manieren waarop je kunt helpen. Bijvoorbeeld door lid te worden van de Oogvereniging, vrijwilligerswerk te doen of door een donatie of nalatenschap te overwegen. Lees meer over wat jij kunt betekenen.

Organisatie

De Oogvereniging bestaat uit een bestuur, ledenraad en verenigingsbureau. Samen met vele vrijwilligers zetten zij zich in om mensen van de juiste informatie te voorzien, met elkaar in contact te brengen en op te komen voor de belangen van mensen met een oogaandoening. Lees hier meer over de organisatie.